söndag 9 februari 2014

Mönster på Lovikkavantar



Här kommer mönster på Lovikkavantar.
Jag har stickat i Lovikkagarn (100% ull ca 60 m /100g) med strumpstickor 4 mm (stickorna kan du ha lite grövre om du stickar hårt.)
Damstorlek: Lägg upp 28 m och sticka runt ett varv avigt i vitt. 
Nästa varv börjas mönsterstickningen enligt diagram nedan. X=rött.
När du stickat sista varvet rött i diagrammet stickar du ett varv räta med vitt.
Du har nu stickat vantkragen.
Nu vänds arbetet ut och in. 
Fortsätt att sticka slätstickning i ca 24 varv.
Sticka in en lös tråd för tummen över 6m i början av varvet (i slutet av varvet på den andra vanten), lyft tillbaka maskorna och sticka ytterligare ca 22 varv. 
Nu ska du minska maskorna på vanten.
 *Sticka ihop de första två maskorna i bakre maskbågarna, sticka  10 m(det blir två m mindre för varje varv),  två maskor tillsammans*, upprepa *-*. Sticka enligt *-* tills det bara är totalt 4 m kvar, då tar du av garnet och drar det genom maskorna.

Tummen: Pilla ut den lösa tråden och ta upp totalt 14 maskor. 
Sticka runt i slätstickning i ca 13 varv, därefter minskar du på samma sätt som på vanten, tills det är totalt 6 m kvar, då tar du av garnet och drar det genom maskorna.

Fäst alla trådarna.

Flätan gör du med 4 trådar om ca 40 cm. Dra dom genom nedersta kanten på motsatt sida från tummen, gör en vanlig trefläta i "lagom" längd. 
Knyt ihop den med Lovikkagarn.

Ruggning: Jag brukar fukta vantarna i lite varmt vatten och sen borstar jag dem både invändigt och utvändigt tills jag får kramp i armen, då brukar dom vara klara : ), annars kanske man har någon snäll pappa, brorsa eller make som kan rugga vantarna. Borsta även slutet på flätan lite.

Hoppas det går förstå mitt mönster!


4 kommentarer:

  1. Så de skal ikke toves altså?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!
      Jag brukar inte tova mina vantar, jag borstar dem bara med en "karda". Min mor brukar tova sina i tvättmaskinen, dom blir lite tätare då, men man måste ändå borsta med en karda. Funkar också bra att borsta med en stålborste som man brukar ha till hunden : ).

      Radera
  2. Hej Anita!
    Jag såg dom här vantarna på din blogg i december, o tyckte att det var det finaste jag sett :-) Så jag stickade några i julklapp, o la ut dom på min blogg o på instagram. Jag försökte vara tydlig med var jag sett mönstret o att det var du som designat dom. Jag hoppas att du inte har haft något emot det, för i så fall vill jag be dig om ursäkt. Jag borde kanske ha frågat dig först
    Anna Bergman / tantulltuss på instagram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!
      Vad kul att du tycker vantarna är fina. Hoppas julklapparna blev bra.
      Klart du får sticka vantarna!

      Radera